Photos and stories about my expat experience in China, currently in Bejing.
See more pictures on:
My Rebubble site

Tuesday, November 27, 2007

Terug in China

*** English translation below***

Hallo allemaal, en groeten uit Suzhou.

Ik ga maar gewoon verder waar ik vorig jaar ben opgehouden met de blog. Ik ben nu 10 dagen in China, en het is net of ik nooit weg ben geweest. Dat is niet helemaal waar, want er is al weer zo veel veranderd overal. In de Shanghai skyline telde ik al 6 nieuwe wolkenkrabbers, die er een jaar geleden nog niet waren!
Na een week in Shanghai bij een vriendin gelogeerd te hebben, heb ik de trein naar Suzhou
(1 uur) genomen, en ik was blij weg te zijn uit de grote stad. Het stinkt, is vervuild en is verschrikkelijk druk op straat. Hier in Suzhou is het veel rustiger (relatief gezien, want deze stad heeft nog steeds 5 miljoen inwoners). Het is een hele oude stad +/- 2000 jaar oud, en vrij toeristisch, maar nu is het laagseizoen, dus het valt nog wel mee met de tourbussen vol met Chinezen.

Gister heb ik me ingeschreven op de universiteit van Suzhou, om vanaf eind februari Chinees te gaan studeren, voor 5 maanden. Op de uni zitten wel 400 internationale studenten zeiden ze, en de kampus is gigantisch groot. Ik heb me dus ingeschreven, en kan in februari terugkomen, dus nu heb ik een aantal maanden om rond te reizen. Mijn volgende stop wordt Xiamen, wat verder in het zuiden (1000 km). Ik hoop dat het daar wat warmer is, want hier is het 15 graden ofzo en winderig.

Hier aan de westkust is alles erg modern. In de winkels verkopen ze kaas en rode wijn, en veel mensen volgen hier studies over het Internet. Overal telecom winkels, Internet cafees, banken en reisbureaus. Het is nog steeds moeilijk om mensen te vinden die Engels spreken, en vandaar dat ik maar Chinees moet leren :)

---------------------------------------------------------------------------------------------

Hi everyone, greetings from the city of Suzhou!

I am just going to continue my blog from last year. I've been in China now for 10 days, and if feels like I've never left. Actually, this is not exaclty true, since so much has changed here since I was last here 1 year ago. In the Shanghai skyline I counted six new sky-scrapers!

After having spent a week with a friend in Shanghai, I took a train to Suzhou, which is only 1 hour away. It felt good to be away from the big city, although Suzhou has a population of 5 million. Shanghai is just too crowded and smelly for me.
This city is quite old (2000 years) and touristy too. However, now is the low season, so it isn't spoilt by Chinese tour groups.

Yesterday I enrolled for a 5 month course of Chinese at Suzhou University. I will start at the end of February. There are 400 international students here, or so they told me. The campus is huge, one would need a whole day to walk from one side to the other. So I registered, and have to return by February which means that I now have some months to travel. my next stop will be Xiamen, some 1,000 kms further South, where it hopefully is a bit warmer. Here it's about 15 degrees and windy :(

This part of China is very modern, and in the shops they sell French wine and even cheese. Still, it is quite a challenge finding anyone who speaks English, and so I guess I am going to have to learn Chinese ;)


Hier wat foto's / Some photos:


Een van de kanalen in de oude stad van Suzhou
One of the canals in Suzhou's old town

Ze noemen Suzhou 'het Venetie van het Oosten'

They call Suzhou 'the Venice of Asia'

Suzhou museum


Lekker rustig op straat, na alle hektiek van Shanghai

A quiet street in the old town; a welcome change after all the craziness of Shanghai

De MagLev trein, vanaf het vliegveld naar downtown Shanghai. Deze zwevende trein versneld tot 415 km/uur!
The MagLev train; this incredible train speeds up to 415 km/hr and rides (flies) between Shanghai's Pudong airport and downtown

Model van Shanghai, een soort Madurodam, zeg maar :)

A model of Shanghai in the Urban Planning museum

Shanghai museum

Shanghai museum

Next post will hopefully be from Xiamen, where it's warm & sunny ;)

No comments: