Photos and stories about my expat experience in China, currently in Bejing.
See more pictures on:
My Rebubble site

Monday, November 20, 2006

Chengdu

Zo, ik ben weer ergens waar ik Engels om me heen hoor! Ik ben gisteravond aangekomen en zit nu in een hostel (voor 25 Yuan) midden in een hutong (kleine steegjes met hele oude kleine huisjes en restaurantjes). Een probleem is dat de weg opgebroken is, en dat ze (vanmorgen om 7:00) begonnen zijn het ernaastliggende gebouw te slopen. Het regent een beetje, maar de temperatuur is nog redelijk (ongeveer 15 graden). Hieronder het verslag van de afgelopen week:

Vanuit Wuhan heb ik de trein genomen naar Yi Chang (4 uur hard seat), omdat van daaruit de meeste boten vertrekken. De meeste gaan eigenlijk de andere kant op, van Chongqing naar Yi Chang, dus ik had niet veel keus. Ik checkte in in een goedkoop hotel en zat in mn eentje in een 6-bed kamer met gratis shampoo en thee (zit nu in mn tas :)

Ik had maar een nacht geboekt, dus ik moest snel een ticket kopen voor die bootreis. Onderweg kwam ik een groepje Chinese scholieren tegen, en die hebben mij de hele stad laten zien en samen gegeten. Zij verdienden 25 Yuan per dag, met het uitdelen van flyers. Ze wilden hun Engels oefenen, en we hadden een hoop lol. 's Avonds met zn allen naar de bioscoop geweest, naar 'World Trade Centre' in het Chinees (wat ze zeiden was toch niet interessant).

De volgende ochtend met diezelfde scholieren een berg beklommen aan de overkant van de Yangtze, met heel mooi uitzicht over velden met mandarijnbomen. Rond 18:00 uur de boot genomen.

Het was een Chinese tourboot, dus uiteraard sprak niemand Engels, inclusief onze gids. Gelukkig voor mij, kwam ik twee Koreaanse meisjes tegen, waarvan er eentje Engels sprak, dus ik had iemand om tegen te praten. We reden langs de enorme 3 Gorge Dam in het donker, voordat we bij ons schip kwamen, ik geloof dat dat ding 3 km lang is en zag er heel indrukwekkend uit (geen foto's helaas). We hadden geen idee van een tijdsschema of wat ons te wachten stond, maar dat maakte het alleen maar leuker.


De tweede dag werden we bruut wakker gemaakt om 6:30 door onze gids, die 5 minuten op onze deur stond te hameren, en toen zei: 'follow me'. We zijn toen maar opgestaan en werden in een kleiner bootje geduwd. Toen volgde een 3-uur durende reis door de '
Lesser Three Gorges' door de regen. We kwamen weer terug rond 12:00 uur en konden eindelijk ontbijten. Later die middag stopten we weer ergens en werden langs zo'n 100 souvenirstands geleid naar een tempel. Hier waren botten gevonden in een kist van rond de 400 voor Christus. Voor de rest was het heel toeristisch en overal souvenir winkeltjes en hoge prijzen.


"...Deze jongens sprongen uit de boot toen het water te ondiep werd, en trokken de boot booruit met een touw, volgens eeuwenoude traditie"


"...En zo had het eruit moeten zien :) Ik weet niet wat ik beter had gevonden...

De derde dag op de boot was rustig. Die Koreanen hadden mij een Koreaans kaartspel geleerd, dat ik na een uur ofzo eindelijk doorhad, en dit hebben we de hele dag gespeeld. Het was wel even lekker, zo vier dagen op een boot en weg van de drukte, vervuiling en lawaai van de stad. We stopten nog bij 'Ghost Town' maar dit was niet noemenswaardig. Chinese toeristen zijn verschrikkelijk:
- ze dragen allemaal een pak
- ze kopen allerlei rotzooi en stomme speeltjes voor veel te hoge prijzen
- Voor het eten drinken ze baiju (56 procent rijstwijn) en daarna gaan ze al lallend naar de karaoke bar om in een microfoon te brullen totdat ze het licht uitdoen om 23:00 uur.

We kwamen aan in Chongqing om 6:00 uur 's morgens en ik nam een taxi naar een hotel midden in de stad. Ook geen hostels hier. Dit was een goedkoop hotel (50 Yuan per nacht voor een 'dorm room') en ik was weer alleen op de kamer. Hier ben ik twee nachten gebleven.

Chongqing is verschrikkelijk. In de afgelopen 10 jaar is het inwoneraantal ongeveer verdrievoudigd naar 6 miljoen, en dus is het enorm druk op straat. Bijna alle wegen zijn eenrichtingsverkeer, dus het duurt uren om ergens te komen. In het centrum zijn hoge warenhuizen en hele dure winkels, dus niet zo veel aan. De eerste ochtend kwam ik Jimmy tegen, een Chinees die voor een bedrijf werkt dat cruises verzorgt op de rivier. Hij sprak tenminste Engels. Hij bracht mij naar een restaurant om de beroemde 'hotpot' te eten. Ik liet hem bestellen, maar toen hij zei dat hij ingewanden besteld had, vroeg ik toch maar om te ruilen naar vis. Even later brachten ze een grote pot met vuurrode soep, met daarin chili pepers en zetten die op een vuur midden op de tafel (in de tafel, eigenlijk). Daarna kwam onze bestelling: paling, vis, radijs en meer vlees en groente. Het idee is, dat je het eten kookt in die pan, en daarna in een potje met saus dipt. Het was enorm heet, ook al was dit 1 op een schaal van 3, vertelde Jimmy. Zoals dat hoort hier, zat hij vrolijk te rochelen en op de grond te spugen, door het eten door, en af en toe schreeuwde hij iets tegen de serveerster. Een hele ervaring. Later die avond liep ik lans het ene hot pot restaurant na de andere, en ging maar ergens naar binnen. Natuurlijk geen Engels, en toen wees de serveerster na een schilderij met een schaap en ik zei 'hao' (goed). Even later bracht ze een pot vol met... zo'n beetje elk onderdeel van een schaap behale het vlees! Wat ik kon opmaken was: ingewanden, maag, een heel raar stuk bot en iets wat blaas had kunnen zijn. Ik heb het toch maar opgegeten, en het was niet eens zo slecht!


"Onze WC/Douche, best handig eigenlijk, want zo blijft alles mooi schoon."

De rest van mijn verblijf in Chongqing heb ik doorgebracht met het zoeken naar bussen, en verdwaald rondlopen door de stad op zoek naar mijn hotel. Om 15:00 op zondag ging mijn trein gelukkig naar Chengdu, waar ik 4.5 uur later aankwam.

No comments: